Odwodnienie S86 w Sosnowcu i Katowicach zostanie usprawnione
Trwają postępowania przetargowe na unowocześnienie i usprawnienie systemu odwodnienia wód deszczowych z korpusu drogowego S86. Dzięki przeprowadzeniu tych prac wyeliminujemy powstawanie zastoisk wodnych, a budowa nowych urządzeń oczyszczających wpłynie na poprawę jakości wód odprowadzanych do środowiska.
Pierwszy przetarg dotyczy modernizacji przepompowni i towarzyszącej jej infrastruktury w Sosnowcu, drugi odwodnienia S86 w Katowicach w rejonie węzła Agata wraz z dwoma przepompowniami. W tym drugim miejscu, pod estakadą w rejonie węzła, przy dużych opadach powstawały zastoiska wody uniemożliwiające przejazd.
Przebudowa przepompowni wód deszczowych przy drodze ekspresowej S86 w Sosnowcu
Na ogłoszone 24 marca br. postępowanie przetargowe wpłynęło pięć ofert. 27 lipca wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę. Złożyła ją Firma Handlowo Usługowa Instbud Stanisław Boguta z Gdowa oferując wykonanie tej inwestycji za prawie 10,9 mln zł oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości o 4 lata.
Inwestycja pozwoli zapewnić prawidłowe odwodnienie prawie 1,5 km odcinka S86 w Sosnowcu zaczynającego się około 200 m za przecięciem z ul. Grota Roweckiego a kończącego się za ul. Daimlera Gottlieba. Na ten układ odwodnienia wchodzą zlewnie drogi ekspresowej o pow. 8,52 ha i odpływie wód 930 l/s, oraz otaczającej go infrastruktury salonu samochodowego o pow. 2,64 ha i odpływie wód 236,4 l/s, ul. Daimlera o pow. 0,58 ha i odpływie wód 46,5 l/s oraz ul. Stalowej o pow. prawie hektara i odpływie wód 88,5 l/s. Powierzchnia, z której odprowadzane są wody do tego układu odwodnienia, odpowiada powierzchni prawie 18 boisk piłkarskich. Skutkuje to koniecznością odprowadzenia ponad 1200 l wody w ciągu sekundy. Aby odprowadzić wodę z tak wielkiego obszaru, potrzeba by co najmniej dwóch rur o śr. 1 m i to przy dużej prędkości przepływu.
Modernizacja systemu odwodnienia drogi ekspresowej w Sosnowcu jest konieczna z uwagi na niezadawalający stan techniczny obiektu przepompowni, w szczególności budynku sterowni i hali pomp, stacji transformatorowej, zbiornika retencyjnego, piaskownika, kanalizacji deszczowej i wylotu do rzeki Brynica. Urządzenia obsługujące odwodnienie tego odcinka drogi pochodzą z lat 70 XX wieku i są już wyeksploatowane. Część podzespołów nie jest już produkowana i nie ma możliwości ich wymiany. Nie podlega więc wątpliwości konieczność modernizacji tego obiektu i dostosowania go do obowiązujących standardów technicznych np. w zdalny system sterowania.
Komentarze